Priset för YouTube i utbildningen?

Idag fick jag ett nytt mail med YouTube som avsändare. Nya villkor.

Jag brukar inte slösa tid på att läsa mailen från YouTube, men den här morgonen fastnade blicken vid en av de tre punkterna. ”YouTubes rätt att generera intäkter” Den punkten och det villkoret träder i kraft 1 juni 2021 och om du fortsätter att använda YouTube som ”vanlig” användare efter det datumet godkänner du automatiskt att YouTube/Google kan lägga på reklam och tjäna pengar på dina videor. Det kanske inte är så farligt för dig som lägger upp skojiga kattvideor då och då, men om du bedriver utbildning och använder YouTube som streamingplattform för undervisningsvideor…ja då skulle jag tänka mig noga för innan jag laddade upp något där.

Tänk er om elever och studenter får läroböcker där varannan sida har tryckt reklam om allt möjligt. Ett läromedel är ett läromedel och en video i utbildningen bör således behandlas därefter.

Så nu till den stora frågan – är gratis värt priset?

Hur många skolor, högskolor, universitet och utbildare i Sverige använder sig idag av YouTube för att distribuera audiovisuellt läromedel till sina elever och studenter, och känner ni till villkoren och vad det innebär för er som utbildningsansvarig?
#digitalisering #youtube #digitalutbildning

One thought on “Priset för YouTube i utbildningen?

  1. Då vi automatiskt installerar en annonsblockerare på alla våra användare så påverkas de inte av denna ändring, då de redan idag inte ser någon reklam alls på YouTube.

    Like

Leave a comment